Najczęściej zadawane pytania

Kto może sporządzać świadectwa charakterystyki energetycznej?

Świadectwa Energetyczne mogą sporządzać osoby, które posiadają wymagane prawem uprawnienia oraz są wpisane do Centralnego Rejestru Świadectw Charakterystyki Energetycznej Budynków. Osoby wystawiające świadectwa energetyczne powinny również posiadać ważne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Jak długo ważne jest Świadectwo Charakterystyki Energetycznej?

Od momentu wydania dokumentu data ważności jest ustalona na 10 lat. Po tym okresie należy dokonać aktualizacji świadectwa. Aktualizacji świadectwa energetycznego należy dokonać również po przeprowadzeniu termomodernizacji czyli np. po wymianie okien, ociepleniu budynku, zmianie sposobu ogrzewania wody itp.

Ile trwa przygotowanie Świadectwa Charakterystyki Energetycznej?

Od momentu zaksięgowania płatności oraz podania niezbędnych informacji przygotowujemy świadectwa dla mieszkań, domów i lokali w terminie nawet do 6 h w dni robocze. Świadectwa energetyczne dla nieruchomości bardziej skomplikowanych i złożonych np. całych bloków, inwestycji deweloperskich przygotowujemy do 5 dni roboczych.

Czy wizja lokalna jest konieczna przy sporządzaniu Świadectwa Charakterystyki Energetycznej?

Są nieruchomości, które koniecznie trzeba zaudytować osobiście i przeprowadzić kompleksową wizję lokalną, natomiast dla nieruchomości wystandaryzowanych, dla których zamawiający jest w stanie określić wszystkie wymagane informacje oraz przesłać komplet dokumentów wizja lokalna nie jest konieczna.

Co, jeśli nie znam wszystkich wymaganych danych technicznych z formularza?

Istnieje wiele źródeł, z których możemy pozyskać informacje potrzebne do wystawienia świadectwa energetycznego – jednym z nich jest akt notarialny. W przypadku niejasności zawsze warto skontaktować się z architektem, deweloperem, zarządcą budynku lub poprzednim właścicielem. My również zostajemy do Państwa dyspozycji.

Kto jest zobowiązany do uzyskania Świadectwa Energetycznego?

Obowiązek sporządzenia paszportu energetycznego spoczywa na właścicielach i zarządcach budynków jedno- i wielorodzinnych oraz właścicielach mieszkań spółdzielczych. Świadectwo powinien uzyskać ten, kto zamierza sprzedać lub wynająć nieruchomość.

Pobierz wniosek do spółdzielni lub zarządcy o udostępnienie danych.

Spółdzielnia ma obowiązek w ciągu 14 dni odpowiedzieć na wniosek o podanie danych technicznych budynku, w którym znajduje się lokal. Gotowy wniosek można pobrać tutaj: Wniosek_Spoldzielnia_Zarzadca_Swiadectwaonline.pdf

Czy potrzebuję oryginału Świadectwa Energetycznego do notariusza?

Praktyka notarialna w tym zakresie nie jest ujednolicona, co może prowadzić do pewnych niejasności. Niektórzy notariusze wymagają przesłania świadectwa w formie elektronicznej przed aktem notarialnym, aby mogli zweryfikować podpis kwalifikowany audytora. Inni odmawiają przeprowadzenia aktu notarialnego bez przedłożenia oryginału dokumentu w wersji papierowej z odręcznym podpisem audytora. Niektórzy notariusze uznają za wystarczający wydruk wersji elektronicznej świadectwa. W naszej praktyce zdarzały się sytuacje, w których notariusz wymagał na świadectwie specjalnego dopisku, potwierdzającego, że dokument został wygenerowany z centralnego rejestru świadectw charakterystyki. Warto zauważyć, że sporadycznie mogą ze strony notariuszy wystąpić także żądania sporządzenia świadectw dla obiektów, które z mocy prawa nie muszą ich posiadać, jak np. miejsca parkingowe w garażu podziemnym czy kontenery budowlane o małej powierzchni. W przypadku wątpliwości lub pytań związanych ze sporządzaniem świadectw charakterystyki energetycznej – zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.

Czy wykonujemy Świadectwa Energetyczne dla miejsc postojowych w garażach podziemnych?

Jeżeli miejsce postojowe nie jest zamknięte ścianami zgodnie z aktualnymi przepisami Świadectwo Energetyczne nie jest wymagane.

Jakie informacje są zawarte na Świadectwie Charakterystyki Energetycznej?

Na Świadectwie Energetycznym znajdziemy między innymi informacje o zapotrzebowaniu na energię niezbędną do ogrzania lokalu, ogrzania ciepłej wody – więcej informacji o tym jak interpretować wyniki znajdą Państwo tutaj: Jak czytać Świadectwo Energetyczne Budynku?

W jakiej formie przekazywane jest Świadectwo Energetyczne?

Zgodnie z Ustawą Świadectwo Energetyczne jest honorowane zarówno w formie elektronicznej z podpisem kwalifikowanym Audytora, jak i papierowej z podpisem odręcznym . W cenie usługi wysyłamy Świadectwa Charakterystyki Energetycznej w wersji elektronicznej, ale na życzenie Klienta wysyłamy również dokument w wersji papierowej.

Co, jeśli nie znam odpowiedzi na wszystkie pytania z formularza?

W takiej sytuacji skontaktuj się z nami telefonicznie pod nr tel. 792 555 086 lub napisz na adres: sklep@swiadectwaonline.pl

Gdzie zlecić wykonanie Świadectwa Energetycznego?

Przygotowaliśmy artykuł odpowiadający na 10 kluczowych pytań, które warto sobie zadać przed zleceniem wykonania Świadectwa Charakterystyki Energetycznej.

Czym jest Świadectwo Energetyczne i Audyt Energetyczny?

Świadectwo Energetyczne i Świadectwo Charakterystyki Energetycznej to dwa wymiennie używane pojęcia określające ten sam dokument, ale Audyt Energetyczny jest czymś zupełnie innym. W tym artykule wyjaśniamy różnice między Świadectwem Energetycznym a Audytem Energetycznym.

Czy świadectwo energetyczne jest potrzebne do wynajmu krótkoterminowego?

Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało informaje, z której wynika, że wynajmujący nieruchomość niezależnie od okresu najmu powinien posiadać aktualne świadectwo energetyczne.

Jak odnowić świadectwo energetyczne?

Jeśli została wykonana termomodernizacja lub świadectwo traci ważność skontaktuj się z nami pod numerem telefonu: +48 792 555 086 lub wyślij wiadomość e-mail na adres: sklep@swiadectwaonline.pl – przygotujemy dla Ciebie indywidualną wycenę.

Czy w ogłoszeniu sprzedaży lub najmu muszę zamieszczać świadectwo energetyczne?

Od kwietnia 2023 roku w ogłoszeniu lub reklamie dotyczącej sprzedaży/wynajmu nieruchomości trzeba podać wybrane informacje ze świadectwa energetycznego takie jak:

  1. jednostkowa wielkość emisjo CO2,
  2. Udział odnawialnych źródęł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową,
  3. Wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, końcową oraz nieodnawialną energię pierwotną.

Czy muszę mieć świadectwo energetyczne jeśli korzystam z nieruchomości na własne potrzeby meszkalne?

Nie – aktualnie, świadectwo charakterystyki energetycznej jest potrzebne wyłącznie w przypadku wynajmu lub sprzedaży nieruchomości.

Jak przygotować rzut nieruchomości jeśli chcę sporządzić go osobiście?

Jeśli nie posiadasz aktualnej dokumentacji budowlanej zawierającej rzut możesz:

  1. narysować go odręcznie na kartce papieru i wysłać nam zdjęcie. Ważne jest żeby podać nam wymiary ścian, drzwi i stolark okiennej. Zaznacz również z czym sąsiadują ściany (sąsiad, klatka schodowa, powierze).
  2. skorzystaj z darmowych programów typu Paint, PowerPoint, Excel.
  3. wybierz dostępne narzędzia online np. https://archiplaner.pl/ https://www.rzutmieszkania.pl/ https://floorplancreator.net/

W razie pytań skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy.

Kto może zlecić przygotowanie świadectwa charakterystyki energetycznej?

Przygotowanie świadectwa charakerystyki energetycznej nieruchomosci może zlecić:

  1. właściciel nieruchomości,
  2. zarządca nieruchomości,
  3. osoba posiadająca spółdzielcze własnościowe lub lokatorskie prawo do lokalu,
  4. potencjalny najemca lub nabywca nieruchomości.

Czy formularz muszą wypełniać wszyscy właściciele nieruchomości?

Nie – świadectwo energetyczne dotyczy danej nieruchomości. Wystarczy, że dane poda jeden z współwłaścicieli nieruchomości.

Co jeśli w posiadanym przeze mnie budynku jest kilka wynajmowanych mieszkań?

W takiej sytuacji potrzebujesz osobne świadectwa charakterystyki dla każdego wynajmowanego mieszkania/lokalu. W przypadku większej ilości posiadanych nieruchomości skontaktuj się z nami – przygotujemy dla Ciebie indywidualną wycenę.

Newsletter

Limitowana promocja! Podaj swój emial i odbierz 10zł zniżki na zamówienie